NUV Studiereis 2017

Een verslag per dag

Met een groep van 14 Nederlandse uitgeverijen hebben we een week lang techbedrijven in Seattle, San Francisco en Silicon Valley bezocht. Doel was om inspiratie op te doen en te leren hoe deze bedrijven groeien door strategische inzet van data. Hier vind je een verslag per dag inclusief de belangrijkste bevindingen voor uitgeverijen. (verslag in printversie)

Op dinsdag 14 november wordt een bijeenkomst georganiseerd voor NUV-leden waarin de belangrijkste take-aways worden besproken en de vertaalslag naar uitgeverijen wordt gemaakt.

Dag #1 Maandag 18 september

T-Mobile U.S.A. – Peter Ewens (Chief Strategy Officer), Jason Young (Senior VP Marketing)

T-Mobile is in de VS de 3e mobiele operator. Na het afketsen van de overname door AT&T in 2011 stond het bedrijf er slecht voor; aandeelwaarde 16 dollar, het netwerk was niet op orde, lage klanttevredenheid, 4e mobiele operator van VS en negatieve sfeer binnen de organisatie. Onder de nieuwe CEO John Legere vond T-Mobile U.S.A. zichzelf opnieuw uit. De vraag was: als T-Mobile niet zou bestaan, zou er dan een reden zijn om een T-Mobile te starten?

Een manifest werd geschreven waarin werd uitgelegd wat T-Mobile zou toevoegen aan de markt en hoe. Hun ‘un-carrier’-strategie bestond uit vier speerpunten: Listen to the customer (identify their pains), Rewrite the rules (on behalf of the customer), Outstanding network, Superior Experience. Het heeft gewerkt. T-Mobile groeide naar de 3e plek en groeit nog steeds hard. Aandeelwaarde is 60+ dollar. T-Mobile wordt nu in de VS gezien als de operator die het beste voor de consument zorgt en het beste netwerk heeft.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Voor het achterhalen van ‘the why’ zou elke uitgeverij zichzelf de vraag kunnen stellen: als wij niet zouden bestaan, zou er dan een reden zijn om ons nu op te richten?
  • Content vs. platform. Telecom operators willen graag exclusieve diensten / services / content om zo veel mogelijk nieuwe klanten te trekken. Uitgevers willen juist een zo groot mogelijk publiek bereiken voor hun content. In essentie staat dit op gespannen voet met elkaar.
  • T-Mobile brengt periodiek één grote nieuwe dienst uit in plaats van vele kleine features achter elkaar. Dit zorgt bij hen voor veel free publicity en daarmee een innovatief imago. Zou dat voor een uitgeverij ook werken?
  • Onbeperkt leidt tot meer gebruik. Toen T-Mobile onbeperkt data-abonnementen ging aanbieden schoot het dataverbruik per user omhoog met meer dan 50% per jaar. Zou dit ook voor all-you-can-eat ebooks zijn en hoe kun je dat dan het best beprijzen?

Microsoft – Envisioning Centre

Om zich een beeld te kunnen vormen van de toekomst heeft Microsoft op het hoofdkantoor in Redmond een Envisioning Centre gebouwd. Een paar zalen vol prototypes en mockups waarin hun ideeën over mogelijke toekomst gevisualiseerd worden. Wat opvalt is dat Microsoft hierbij uitgaat van een totaaloplossing waarmee geprobeerd wordt om hele customer journeys te faciliteren. Eén ‘tijdslijn’ waarmee koffie kan worden besteld, projecten kunnen worden gerund, vergaderingen geleid, documenten aangemaakt, communicatie geregeld en dat allemaal onder het toeziend oog van Cortana  (de slimme spraakassistent van Microsoft). Zij maakt de notulen van je vergadering, helpt je de juiste documentatie te vinden, ondersteunt je bij het koken en bestelt proactief kaartjes voor het theater als ze denkt dat jij dat leuk gaat vinden en weet dat jij dan niets in je agenda hebt staan.

Microsoft maakte in 2010 ook al indruk met hun visionaire filmpje over het leven in 2019. (https://www.YouTube.com/watch?v=RWxqSEMXWuw) In het Envisioning Centre hing een notitie die deed vermoeden dat een nieuw filmpje “2027” op komst is. Stay tuned!

Key takeaways voor uitgevers:

  • In het holistische beeld van Envisioning Centre wordt het pijnlijk duidelijk hoe belangrijk goede content is om dit soort diensten te realiseren. Cortana doet bijvoorbeeld een suggestie voor een recept op basis van ingrediënten die jij op voorraad hebt. Dit kan alleen maar als Cortana beschikt over een breed assortiment van kwalitatief goede recepten. Al googelend krijg je die niet, dus deals met uitgevers zijn key voor het slagen hiervan. Hoe zouden uitgeverijen zich hier goed op kunnen voorbereiden? Zou een dergelijke dienst straks vergezeld gaan van een ‘contentabonnement’ over alle uitgevers heen?
  • Cortana werkt met spraakherkenning, objectherkenning, facial recognition en OCR. Hoe zorgen uitgevers er straks voor dat de relevante content en producten van hen worden gevonden bij elk van deze identificatievormen? “Cortana kun je me een thriller aanraden voor mijn citytrip naar Praag?”

Microsoft – Volumetric Studio

Microsoft experimenteert in Redmond ook met nieuwe technologieën. Een ervan die een paar maanden geleden werd gepromoveerd tot ‘operational’, en hiermee geschikt werd om commercieel te exploiteren is Holografic Video. In de Volumetric Studio worden hogeresolutiefilmpjes van mensen en dieren gemaakt om af te spelen op 3D-devices, zoals Microsoft’s eigen Hololens. De productiestudio met 106 camera’s registreert minutieus de bewegingen van de acteur of artiest. Slimme software van Microsoft crunched deze terabytes tot handzaam formaat.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Mogelijkheden voor real life trainingen. Uitgeverij Pearson heeft voor zijn medische titels simulaties gemaakt van patiënten met bepaalde aandoeningen die kunnen worden ingezet, voor trainingsdoeleinde. Cursisten kunnen met een VR-bril op om de patiënt heen lopen, van dichterbij bekijken, mee interacteren om een diagnose te stellen.
  • Virtual, augmented en mixed reality projecties worden op steeds meer plaatsen ingezet soms ook met een overlay van cijfers, statistieken, grafieken of achtergrondinformatie. Voor uitgeverijen een kans.
  • Bij het diner ’s avonds konden we allemaal met een Hololens ervaren hoe die 3D producties uit Volumetric Studio over de werkelijkheid heen worden gelegd. Hoewel er zwaar in wordt geïnvesteerd lijkt deze ontwikkeling nog wel enigszins in de kinderschoenen te staan.

Pioneer Square Labs – Greg Gottesman

In Seattle werken 30.000 mensen voor Microsoft en 40.000 voor Amazon. Hiervan is een groot aantal programmeur (engineer zoals ze dat hier noemen). Met zo veel talent dicht op elkaar zou je een bloeiende startup scene verwachten. Dit lijkt niet het geval. Pioneer Square Labs (PSL) is hier een uitzondering op. Deze bijzondere incubator lanceert in een hoog tempo ondernemingen op het gebied van software. Waar incubators doorgaans anderen helpen met het realiseren van hun business ideeën, doet PSL de ideation zelf. Een vast team van ontwerpers en engineers komt zelf met ideeën. Volgens een vast stramien worden daar de beste uit geselecteerd. Daar wordt een eigenaar bij gezocht, iemand die het idee omarmt en die binnen enkele weken achterhaalt of het de moeite waard is om erin te investeren of ermee moet worden gestopt. Validatie van het idee richt zich op drie basiselementen: 1. de kosten om nieuwe klanten te werven, 2. de verwachte life-time-value van een klant en 3. het kunnen vinden van het juiste team om dit te gaan trekken. Talent is hierbij key – “blijkt het initiële idee niet goed te zijn, dan krijgen ze wel een ander goed idee.” PSL zoekt vervolgens investeerders hierbij en biedt coaching.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Een goed team is belangrijker dan een goed idee. Blijkt tijdens de validatie dat het initiële idee toch niet zo goed blijkt te zijn, dan ontstaat er wel weer een nieuw idee.
  • Validatie van ideeën doet PSL op drie criteria: 1. de kosten voor het verwerven van een nieuwe klant, 2. de verwachte omzet van een klant over de hele levensduur, 3. het kunnen vinden van een passend team.
  • Veel ideeën genereren en snel valideren of afserveren.

Twee startups uit PSL gaven een pitch:

TraceMe (Jason LeeKeenan)

TraceMe biedt A-celebrities met meer dan miljoen volgers op socials een platform om hun populariteit te ‘monitizen’ / verzilveren. Dit doen ze door voor superfans exclusieve behind-the-scenes content te verschaffen. Met een eigen ‘videographer’ en redactie maken ze filmpjes, foto’s, interviews van de surroundings van de celebrity die alleen in een dedicated app worden ontsloten. Allemaal traditionele uitgeefrollen.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Voor welke Nederlandse celebrity’s zou dit interessant zijn? En voor welke uitgever? TraceMe

Ad Lightning

Ad Lightning biedt een tool om programmatic ads op sites te controleren en te monitoren. Een laagdrempelige dienst die voorkomt dat bezoekers van je site een slechte ervaring hebben doordat oneigenlijke, te langzaam ladende of met malware besmette advertenties worden geserveerd door programmatic platforms. Werkt vanuit freemium model. Voor nieuws- en bladenuitgevers zeker interessant om uit te proberen.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Voor uitgeverijen die inkomsten halen uit programmatic lijkt Ad Lightning een logische sanity check om na te gaan wat er nu eigenlijk geserveerd wordt op hun sites. Een maand gratis uitproberen op Ad Lightning 

Dag #2 Dinsdag 19 september

Amazon Web Services – Konstantin Wilms and Shawn Przybilla

Amazon is een van de grootste hostingpartijen van de wereld. Veel media-ondernemingen zoals the Guardian, G+J en Endemol maken gebruik van hun enorme opslag- en processingcapaciteit omdat dit vaak goedkoper is dan zelf een ICT-infrastructuur te onderhouden. Het is beter schaalbaar, veiliger en biedt extra mogelijkheden zoals toepassing van AI, voice, facial en object recognition, en andere data services met veel rekencapaciteit. Het businessmodel van AWS: economies of scale.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Wat betaalt jouw organisatie voor de ICT-infrastructuur; opslag, processing en distributie van je content?
  • In welke mate concurreer je met je ICT-infrastructuur? Als dat geen unique selling point is kun je nadenken over hoe je op deze kosten kunt besparen of misschien zelfs extra inkomsten mee kunt genereren. The Washington Post, als voorbeeld, verhuurt zijn uitgeefplatform aan concurrenten, die hiermee goedkoper en vaak beter uit zijn dan bij wat ze hadden.

Amazon’s spraakassistent Alexa – Ford Harris

Amazon gelooft dat besturing via spraak de nieuwe ‘age of computing’ wordt en technologie verder zal democratiseren Bijna iedereen kan immers praten. Alexa Voice Services voorziet in een slimme spraakassistent die spraakcommando’s begrijpt en kan uitvoeren. AVS kan op speciale Amazon apparaten worden uitgevoerd maar ook worden opgenomen in apparaten van derden zoals auto’s of koelkasten. Naar schatting 35 miljoen Amerikanen gebruiken nu al Alexa eens per maand of vaker. Net als bij de Apple Appstore kunnen ontwikkelaars ‘skills’ ontwikkelen en uploaden ofwel Alexa nieuwe kunstjes leren.

“Alexa geef mij een nieuwsoverzicht”, “Alexa het komende halfuur wil ik graag het audiobook van Harry Potter verder luisteren”, “Alexa laat me een filmpje zien over de stelling van Pythagoras.”

Key takeaways voor uitgevers

  • Als Alexa straks naar Nederland komt met welke spraakcommando’s wordt jouw content dan gevonden
  • Welke skill zou jouw business het best helpen? En welke spraakcommando’s horen daar dan bij?

Amazon Kindle – Kevin Molloy

De missie van Amazon is om “elk boek dat ooit is geschreven aan iedereen overal beschikbaar te maken binnen 60 seconden.” De Kindle, het e-book ecosysteem van Amazon, helpt hierbij. Op dit moment biedt Kindle circa 6 miljoen titels aan en is actief in 14 landen, waaronder ook Nederland. Uitgevers kunnen hun content aanbieden via Kindle en promoten via o.m. Kindle Deals om op te vallen tussen die 6 miljoen andere boeken. Hoewel Amazon veel data verzamelt over aankoop- en leesgedrag deelt zij weinig hiervan met uitgeverijen. Dat maakt dat uitgeverijen wel heel ver van de uiteindelijke gebruiker af staan en lastig hun proposities op hun wensen kunnen aanpassen.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Amazon biedt in de VS een unlimited abonnement aan voor 9.99 $. Hiermee heb je geen toegang tot alles, maar tot een subset van boeken, vooral wat oudere boeken. Net als bij T-Mobile stimuleert ‘unlimited’ gebruik. Meer boeken worden gelezen. De inkomsten van unlimited worden verdeeld over het totaal aantal bladzijden dat per maand gelezen wordt.

Wunderman – Marc Sanford (SVP Strategy and Analytics)

“AI” lijkt het grote toverwoord op dit moment. Wunderman is een ‘digital agency’ dat zich richt op klantcontact wereldwijd (9.200 medewerkers) en ook zij zijn dit jaar begonnen met een aparte afdeling voor AI. Zij partneren hiervoor met Microsoft en ontwikkelen voor klanten specifieke toepassingen die gebruikmaken van bijvoorbeeld Azure en spraakassistent Cortana. Hun aanpak is om met kleine aansprekende demo’s van klantinteractie organisaties te verleiden hen in te huren om prototypes te bouwen of zelfs echt een dienst uit te rollen.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Machine learning en AI gaan een steeds grotere rol spelen in de communicatie met de klant.

Dag #3 Woensdag 20 september 2017

Met Nederlandse uitgevers op bezoek bij Google in Mountainview, hoe vet is dat! Vier diensten van Google werden gepresenteerd. Google’s Play Books, Scholar, Assistant en Newsstand.

Google Play Books – Laura Driussi

De e-bookwinkel van Google staat op 1 miljard devices. De gepersonaliseerde boekenplank van de winkel helpt je bij het kopen van boeken die relevant zijn voor jou. De winkel komt met een e-reader waarin de boeken kunnen worden gelezen, teksten kunnen worden gehighlight, notities kunnen worden gemaakt, woorden kunnen worden opgezocht en plaatsnamen direct doorverwijzen naar de geografische locatie in Google Maps. Google betaalt per boek een vaste prijs aan de uitgever, de prijsstelling voor de consument is dynamisch. Hier heeft de uitgever niets over te zeggen.

Key takeaways voor uitgevers

  • Een boekwinkel met 1 miljard klanten kun je als uitgever niet links laten liggen.
  • Net als bij de Amazon Kindle store is de uitdaging: hoe zorg je ervoor dat je wordt gevonden binnen het enorme aanbod in deze winkel?
  • Dynamische prijststelling kan kanaalconflicten opleveren. Hoe ga je om met de dynamische prijsstelling van Google ten aanzien van andere kanalen waarmee je een vaste retailprijs afspreekt?

Google Scholar – Darcy Darpa

Dit pet project van de oprichters van Google is verlieslatend en bestaat slechts uit 11 man/vrouw. Maar is voor wetenschappelijke uitgevers iets om in de gaten te houden. Google indexeert (soms zelfs met actieve medewerking van uitgevers) wetenschappelijke publicaties en claimt nu al wereldwijd de beste plek te zijn om wetenschappelijke stukken te vinden. Voor auteurs bieden zij een wereldwijd podium om zichzelf op te presenteren en ook de tools om zelf stukken te publiceren. Hoewel Google Scholar direct doorverwijst naar de pagina van de uitgever is het de vraag of uitgevers er goed aan doen om hele publicaties of zelfs hun hele database aan te bieden (ook al zit deze achter een paywall). Een kernfunctie die uitgevers traditioneel vervullen is het leiden van lezers naar het meest relevante stukje tekst. Dit doen ze onder meer door een sterke thesaurus. Het laten doorzoeken van volledige documenten of volledige databases geeft deze thesaurus weg waardoor de rol van de uitgever wordt uitgekleed tot contentleverancier. Omdat Google dit bij verschillende uitgeverijen doet kan Google uiteindelijk betere zoekresultaten tonen dan welke uitgever dan ook en wordt Google Scholar het startpunt voor elke wetenschappelijke zoektocht.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Google Scholar neemt steeds meer uitgeeffuncties over. Elke wetenschappelijke uitgeverij zou moeten afwegen waar zij haar geld mee wil verdienen ofwel met welke functies zij waarde wil blijven toevoegen. Is dat enkel als leverancier van content, dan is Google Scholar een goede partij om usage te boosten. Maar niet als de uitgever zichzelf ook als podium voor auteurs ziet of haar klanten wil kunnen bedienen met het beste document, boek of nieuwsbericht.

Google Assistant – Alex Feinberg

Net als Amazon en Microsoft (dag 1 & 2) zet Google in op spraak (conversational agents). Hun spraakgestuurde assistent heeft geen fancy naam zoal Alexa, Siri of Cortana maar heet Google Assistant. Met hun device voor in huis, Google Home, hebben zij 28% van de markt in handen versus 70% voor Echo devices van Amazon. Maar Google heeft een sterke uitgangspositie als het gaat om ervaring in het beantwoorden van vragen plus dat ze een install base hebben van 1 miljoen Android telefoons waarop hun Assistant ook draait.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Wat gaan uitgevers doen met spraak? Hoe gaan uitgeverijen zich nu voorbereiden op de exponentiële groei aan auditieve communicatie tussen mens en machine: Speech-to-Text, Text-to-Speech? Podcasts?

Google Play Newsstand – Aimee Hong

In Google Play Newsstand presenteert Google nieuws afgestemd op de interesses van de gebruiker. Artikelen worden gepresenteerd binnen de app met advertentieruimte. Als een uitgever deze ruimte weet te verkopen aan een adverteerder dan is de opbrengst 100% voor hem, anders plaatst Google hier een advertentie en krijgt de uitgever 50% van de advertentie-inkomsten. Ook hier lijkt Google functies van uitgeverijen te willen overnemen. Zij verzamelen, filteren, bundelen en presenteren nieuwsartikelen ‘algoritmic’ of door een redactie van mensen, voor hot topics worden dossiers gemaakt, gerelateerde artikelen gebundeld en data van de gebruiker verzameld.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Google Newsstand is lang niet zo groot als Google News en biedt uitgeverijen de mogelijkheid om het bereik van hun artikelen en de online advertentie-inkomsten te vergroten, maar alleen in de rol van contentleverancier. De klant en klantdata zijn van Google inclusief de context waarin het artikel wordt gepresenteerd en gelezen.
  • Elke nieuwsuitgever zou zich moeten afvragen hoe hij Google News kan inzetten zodanig dat het past bij zijn langetermijndoelen. En hoe de bijdrage vervolgens gemeten kan worden.

Facebook – Journalism Project – Nick Rem

Facebook is begin dit jaar begonnen met het ‘Facebook Journalism Project’ in hun ambitie om de wereld open en connected te maken. De gedachte is om een duurzaam ecosysteem met journalisten, uitgevers en publiek te creëren. Het project richt zich op 3 aandachtsgebieden met in het totaal 11 concrete acties:

  1. Samenwerking met uitgeverijen waarin uitgevers meer mogelijkheden wordt geboden zichzelf te profileren en advertentie-inkomsten te verwerven.
  2. Training en tools voor journalisten om effectief en veilig digitaal hun verhaal te kunnen vertellen.
  3. Training en tools voor het publiek waarmee gebruikers worden geholpen om de kwaliteit, echtheid en context van nieuws te begrijpen.

(https://media.fb.com/2017/01/11/facebook-journalism-project/)

Key takeaways voor uitgevers:

  • De inspanningen van Facebook om tegemoet te komen aan de kritiek op de verspreiding van fake news en het gevangen houden van mensen in hun filterbubbel is maatschappelijk gezien een goede zaak. Of dit ook goed uitpakt voor uitgeverijen valt te bezien. De maatregelen die Facebook neemt zijn functies die passen bij een traditionele uitgeverij zoals fact checking, bieden van context, bronvermelding, curatie en het bieden van verstrooiing. De rol die voor uitgeverijen overblijft is vooral het aanleveren van content aan de klanten van Facebook.
  • Net als bij Google lijkt hier enige voorzichtigheid geboden voordat een uitgever ‘all-in’ gaat. Een uitgever zou moeten onderzoeken hoe Facebook het best kan bijdragen aan zijn langetermijndoelen en monitoren of dit daadwerkelijk het geval is.

Flipboard – Christel van der Boom, Josh Quittner

Flipboard lijkt terug van weggeweest. 100 miljoen mensen gebruiken de magazine-app minstens eens per maand. 68 miljoen mensen gebruiken Flipboard zelfs vaker dan eens per week en brengen gemiddeld 41 minuten per week door op deze app. De aanleiding voor Flipboard is dat een artikel op internet meestal slechts een schaduw is van hoe het is in print. Navigatiebalken van browser en website, advertenties en pop-ups verstieren de ervaring. Flipboard biedt een rustige, mooie, leeservaring van artikelen op mobile en tablet.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Net als Google en Facebook biedt Flipboard uitgevers van nieuws en magazines een groot (internationaal) bereik en additionele advertentie-inkomsten. Ook hier zijn de klant en zijn data van Flipboard en niet van de uitgever. Groot verschil lijkt dat Flipboard dit voor 100% doet en samenwerkt met uitgevers voor het ontwikkelen van de beste propositie voor hen terwijl het voor de techreuzen geen core business is.

Singularity University – Gregory Ware

De Singularity University helpt organisaties om te gaan met de snel opkomende nieuwe technologieën. Technologie ontwikkelt zich niet lineair maar exponentieel. Als je als bestaand bedrijf stuurt op lineaire groei dan zullen technologische ontwikkelingen je inhalen en uiteindelijk overbodig maken. Wacht je te lang om ervaring op te doen met nieuwe technologieën dan wordt het gat te groot om je organisatie nog mee te krijgen en word je gedisrupt. Maar hoe doe je dat?

Key takeaways voor uitgevers:

  • Mik niet op lineaire groei maar op doelen die 10x beter zijn dan nu.
  • Wat is je 3.0. Ofwel als de betere versie van jouw organisatie nu ‘2.0’ zou zijn, hoe ziet dan een gesuperchargde versie eruit?
  • Luister naar het ecosysteem waar je in zit, werk met startups, praat met anderen om trends tijdig te ontdekken
  • Probeer vernieuwing op het raakvlak van 2 trends (convergence) te zoeken. (VR + Spraak bijvoorbeeld)

Dag #4: Donderdag 21 september


Linkedin – Jochen Kleinknecht, Sankar Venkatraman, Evan Ling

LinkedIn neemt een bijzondere positie in in de markt van socials. Als enige beschikken zij over profielinformatie die de gebruiker zelf opgeeft en bijhoudt. Hierdoor kan LinkedIn nauwkeurig demografische rapporten opstellen voor bijvoorbeeld gemeenten. Hiernaast verzamelen zij net als vele anderen gebruiksinformatie zoals klikgedrag, comments en likes. De ‘members’ staan bij LinkedIn centraal. Zij zijn een van de inkomstenbronnen via Premium. Hiernaast verdient LinkedIn geld aan hun bedrijfsdiensten op het gebied van talentscouting, marketing (promoted posts), verkoop en opleidingen. Met 11.000 medewerkers realiseert LinkedIn een jaaromzet van 4.5 miljard dollar.

Beschreef LinkedIn vroeger alleen wat iemand gedaan had, via AI weet LinkedIn nu ook de intentie van gebruikers te achterhalen; zijn ze op zoek naar een nieuwe baan, willen ze geïnformeerd worden over een specifiek onderwerp of werken aan hun vaardigheden. Om aan die behoefte te kunnen voldoen heeft LinkedIn het e-learning platform lynda.com overgenomen wat langzaam wordt geïntegreerd in de LinkedIn-app / -site.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Voor educatieve uitgevers zou het interessant kunnen zijn om samen te werken met LinkedIn om ook hun educatieve materiaal via Lydia.com te verspreiden. LinkedIn biedt die mogelijkheid nu nog niet, maar is verschillende opties aan het onderzoeken voor de toekomst.
  • In Nederland gebruiken 7,5 miljoen mensen LinkedIn. Wij zijn hiermee het land met wereldwijd de hoogste penetratie. Voor uitgevers kan het interessant zijn om heel gericht op specifieke doelgroepen artikelen of productpromoties op LinkedIn te plaatsen.
  • Net als voor de andere socials geldt ook voor LinkedIn dat ze een uitgeeffunctie vervullen met hun ‘tijdslijn’ en dat ze advertentieruimte verkopen. Zij bepalen welk artikel je te zien krijgt, wanneer en welke advertentie erbij wordt geplaatst. Uiteindelijk willen ze een member zo goed kennen dat hij voorafgaand aan elke afspraak bijvoorbeeld 2 artikelen ontvangt die precies op hem en de meeting aansluiten.


Quintype – Amit Rathore

Quintype biedt uitgevers een nieuw alles-in-een uitgeefplatform. Het bestaat uit een volledige SAAS-oplossing met een redactioneel workflowsysteem, inclusief een CMS, een voorkant, api’s om berichten door te plaatsen op socials, analytics en betaalmogelijkheden. Met Quintype kan een uitgever een gepersonaliseerde site runnen en monitizen zonder zelf een technisch team in huis te hebben. Quintype heeft een paar mooie klanten zoals Bloomburg Quint, Wan Ifra en Motherly.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Quintype probeert met hun platform uitgevers grip te laten krijgen op de customer journey van hun klanten. Dit doen ze door een oplossing te bieden voor het probleem dat content meestal verspreid staat over verschillende platformen: eigen site, nieuwsbrief, Facebook, Google News etc. met ieder hun eigen analytics. Door controle te geven en overzicht te bieden over wat er gebeurt met de content over de verschillende platformen komen de uitgevers wat meer in de driver seat.


Youtube – Brandon Feldman

YouTube is groot, heel groot. Ze zijn na Google de tweede zoekmachine van de wereld. Maandelijks gebruiken 1,5 miljard mensen hun videodiensten waarvan 60% via mobile en hier wordt per dag gemiddeld 1 uur naar gekeken. Maar YouTube biedt niet alleen op de pc en mobiele devices hun diensten aan. Het snelst stijgt YouTube in televisie. De app via smart-tv’s is nu goed voor rond de 10%. Hier zie je de grootste ontwikkelingen van YouTube terug. Een hiervan is een eigen televisie-app, waarop je live/lineair televisie kunt kijken naast YouTube-filmpjes voor 35$ per maand en YouTube Red, een eveneens betaalde dienst waarop je voor 10$ per maand geen advertenties meer voorgeschoteld krijgt. Een laatste ontwikkeling is dat YouTube hard bezig is om nieuws en actualiteit een prominente plek te geven in hun app. Met het brengen van lokaal, breaking nieuws gaan zij zich ook begeven in de markt van nieuwsmedia.

Key takeaways voor uitgevers:

  • YouTube gaf aan dat er voorbeelden zijn van uitgeverijen/mediabedrijven die rondom een specifiek topic of rondom hun eigen brand een community wisten te bouwen binnen YouTube en daar erg succesvol mee zijn. Omdat de helft van de advertentie-inkomsten naar YouTube gaat zal dat niet voor elke uitgever even interessant zijn.
  • Net als eerder bezochte techgiganten lijkt ook deze graag functies te willen gaan vervullen die traditioneel door uitgeverijen worden vervuld. Video is heel groot, besteden mensen over de hele wereld dagelijks veel tijd aan. Hoe kun je als uitgever hierop meeliften?

Dag #5: Vrijdag 22 september

Coursera

Coursera is een online leerplatform dat universiteiten de mogelijkheid biedt om hun kennis te delen met de wereld. Tegen betaling kan iedereen cursussen volgen van meer dan 149 topuniversiteiten. Zij noemen zichzelf uitgever en zijn dat in zekere zin ook. Zij leggen contact met de topprofessoren en bieden hun de mogelijkheid om hun colleges te filmen en toetsmateriaal te maken. ‘Learners’ kunnen tegen betaling de colleges volgen, huiswerk krijgen en na examinering een certificaat verdienen.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Coursera maakt studiemateriaal direct voor de learners. Hun portfolio baseren zij op het analyseren van vele datasets, waaronder informatie uit vacaturebanken. Hiermee achterhalen zij automatisch en continu waar er een gat zit tussen de kennis op de arbeidsmarkt en de behoeftes van organisaties. Geautomatiseerd identificeren van waar er een kennisgat is zou wellicht ook aan uitgevers extra richting kunnen geven aan ontwikkeling van studiemateriaal of gesprekken met auteurs.
  • Coursera biedt zowel korte opzichzelfstaande cursussen als hele masters en een MBA. Zo’n master bestaat uit een opstapeling van losse cursussen die onderling verbonden zijn, stackable trainings. Het opknippen van cursussen in kleinere opzichzelfstaande en stapelbare onderdelen zou in sommige gevallen ook educatieve uitgeverijen kunnen helpen.

Flyr – Alexander Mans

Na een hele week vooral grote techbedrijven te hebben gezien sprong Flyr er met zijn 40 medewerkers uit. Flyr verzamelt continu massale hoeveelheden data over vliegtickets en consumenten. Middels machine learning kunnen ze hieruit schommelingen van de prijzen van vliegtickets voorspellen. Door deze kennis te koppelen aan de persoongegevens van degene die een vliegticket zoekt kunnen zij dynamisch het optimale prijspunt van een ticket berekenen. Vliegmaatschappijen kunnen hierdoor meer geld uit de verkoop van tickets halen.

Key takeaways voor uitgevers

  • Flyr maakt gebruik van 14 externe bronnen waar profielen van iedereen ter wereld worden bijgehouden zoals surfgedrag, creditcardbetalingen, vlieggegevens etc. Zolang een van de bronnen je herkent is het mogelijk om je profiel van alle 13 andere erbij te zoeken. Uitgeverijen zouden ook kunnen overwegen om deze externe bronnen in te zetten om hun producten nog relevanter / persoonlijker te maken of zelfs dynamisch te beprijzen.
  • Alex was heel duidelijk over gebruikersdata: die moet je in de rauwst mogelijke vorm registreren en bewaren. “Jullie uitgevers geven het allemaal weg (red. aan de Google’s van deze wereld)”. De rauwe data van gebruikers kunnen je helpen om echt te begrijpen wat zij doen op je website of in de app en om vernieuwingen goed te kunnen doormeten. Als je de rauwe data opslaat kun je deze gebruiken om toekomstige vragen op te lossen.

Yelp – Ule Bilke

Yelp is een populaire recommender site in de VS. Yelpers kunnen reviews achterlaten over bars, restaurants en koffiehuizen, maar ook recensies schrijven over kappers, doktoren etc. Mensen die Yelp gebruiken kunnen een profiel aanmaken en persoonlijke tips krijgen over waar in de buurt de ‘coolste’ plekken zijn. Yelp verdient zijn geld aan advertentie-inkomsten. Waar we de hele week zijn platgegooid door dubble digit growth hoorden we hier dat Yelp zich terugtrekt uit Europa. Waarom? Omdat Google sinds kort Yelp veel lager in zijn zoekresultaten zet en hun reviews daarom niet bij zoekopdrachten worden gevonden.

Key takeaways voor uitgevers:

  • De afhankelijkheid van Google werd bij Yelp pijnlijk duidelijk. Ook uitgeverijen zijn afhankelijk van het verkeer van deze zoekgigant. Elke uitgeverij zou er goed aan doen te achterhalen hoe groot deze afhankelijkheid is en hoe je kunt voorkomen dat je wordt geYelpt.

Jasper Baggerman

Jasper Baggerman

Senior adviseur Digitalisering & Innovatie
NUV