Lunch met Amazon Web Services

In navolging op een bezoek aan Amazon HQ in Seattle organiseren we een lunch in Amsterdam waarin uitgeverijen in gesprek kunnen gaan met Amazon en met name meer te weten kunnen komen over Amazon’s Web Services.

Hieronder een kort verslag van het bezoek in september aan Amazon Hoofdkantoor in Seattle:

Amazon Web Services – Konstantin Wilms and Shawn Przybilla

Amazon is een van de grootste hostingpartijen van de wereld. Veel media-ondernemingen zoals the Guardian, G+J en Endemol maken gebruik van hun enorme opslag- en processingcapaciteit omdat dit vaak goedkoper is dan zelf een ICT-infrastructuur te onderhouden. Het is beter schaalbaar, veiliger en biedt extra mogelijkheden zoals toepassing van AI, voice, facial en object recognition, en andere data services met veel rekencapaciteit. Het businessmodel van AWS: economies of scale.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Wat betaalt jouw organisatie voor de ICT-infrastructuur; opslag, processing en distributie van je content?
  • In welke mate concurreer je met je ICT-infrastructuur? Als dat geen unique selling point is kun je nadenken over hoe je op deze kosten kunt besparen of misschien zelfs extra inkomsten mee kunt genereren. The Washington Post, als voorbeeld, verhuurt zijn uitgeefplatform aan concurrenten, die hiermee goedkoper en vaak beter uit zijn dan bij wat ze hadden.

Amazon’s spraakassistent Alexa – Ford Harris

Amazon gelooft dat besturing via spraak de nieuwe ‘age of computing’ wordt en technologie verder zal democratiseren Bijna iedereen kan immers praten. Alexa Voice Services voorziet in een slimme spraakassistent die spraakcommando’s begrijpt en kan uitvoeren. AVS kan op speciale Amazon apparaten worden uitgevoerd maar ook worden opgenomen in apparaten van derden zoals auto’s of koelkasten. Naar schatting 35 miljoen Amerikanen gebruiken nu al Alexa eens per maand of vaker. Net als bij de Apple Appstore kunnen ontwikkelaars ‘skills’ ontwikkelen en uploaden ofwel Alexa nieuwe kunstjes leren.

“Alexa geef mij een nieuwsoverzicht”, “Alexa het komende halfuur wil ik graag het audiobook van Harry Potter verder luisteren”, “Alexa laat me een filmpje zien over de stelling van Pythagoras.”

Key takeaways voor uitgevers

  • Als Alexa straks naar Nederland komt met welke spraakcommando’s wordt jouw content dan gevonden
  • Welke skill zou jouw business het best helpen? En welke spraakcommando’s horen daar dan bij?

Amazon Kindle – Kevin Molloy

De missie van Amazon is om “elk boek dat ooit is geschreven aan iedereen overal beschikbaar te maken binnen 60 seconden.” De Kindle, het e-book ecosysteem van Amazon, helpt hierbij. Op dit moment biedt Kindle circa 6 miljoen titels aan en is actief in 14 landen, waaronder ook Nederland. Uitgevers kunnen hun content aanbieden via Kindle en promoten via o.m. Kindle Deals om op te vallen tussen die 6 miljoen andere boeken. Hoewel Amazon veel data verzamelt over aankoop- en leesgedrag deelt zij weinig hiervan met uitgeverijen. Dat maakt dat uitgeverijen wel heel ver van de uiteindelijke gebruiker af staan en lastig hun proposities op hun wensen kunnen aanpassen.

Key takeaways voor uitgevers:

  • Amazon biedt in de VS een unlimited abonnement aan voor 9.99 $. Hiermee heb je geen toegang tot alles, maar tot een subset van boeken, vooral wat oudere boeken.┬áNet als bij T-Mobile stimuleert ‘unlimited’ gebruik. Meer boeken worden gelezen. De inkomsten van unlimited worden verdeeld over het totaal aantal bladzijden dat per maand gelezen wordt.