E-commerce

veel meer dan een webshop

Een boek (video/artikel/podcast etc.) over Yehudi Menuhin? Wilt u daar een viool bij?

E-commerce is voor veel uitgevers een beloftevol onderdeel van de portfolio. Veelal gestart met een webshop zijn er onder invloed van de technologie inmiddels veel meer mogelijkheden om e-commerce een boost te geven.

Denk aan cross- en upsell, aan packaging, aan vraaggedreven marcom, content en aanbod. Verbetering van de user experience geeft een significante impuls aan de conversieratio. Het aanbod van goede plug-and-play shops groeit, waardoor uitgevers hun e-commerce met succes kunnen uitbouwen, al dan niet via partnering. Klantdata bieden meer ‘actionable insights’ dan ooit, maar dan moet je als uitgever wel nú aan de slag voordat je doelgroepen zich alleen nog maar wenden tot de e-commerce-only-platformen.

Mede aan de hand van cases exploreren we in deze bijeenkomst:

  • de belangrijkste trends in e-commerce;
  • versterking van e-commerceproposities;
  • optimalisatie van kanaalkeuze;
  • het slechten van organisatorische hobbels.

Sprekers

  • Nineke van Dalen

    Nineke van Dalen

    Directeur
    NUV Academy
  • Axel Groothuis

    Axel Groothuis

    Partner
    Magnus Red
  • Carolien Vader

    Carolien Vader

    Eigenaar
    Bladendokter & The Big Story
  • Yannick Röling

    Yannick Röling

    E-commerce consultant
    Experius
  • Ernst Keyzer

    Ernst Keyzer

    Managing director
    TMG Digital

Programma

  • - Ontvangst en deelnemersregistratie

  • - Welkom

    Door middagvoorzitter Nineke van Dalen, directeur NUV Academy

  • - Trends en ontwikkelingen in e-commerce

    Axel Groothuis, partner bij Magnus Red, schetst de trends en ontwikkelingen rondom e-commerce op basis van o.a. onderzoek van Shopping Tomorrow en zijn studiereizen naar Silicon Valley en China. Axel gaat in op de consument van de toekomst, mobiele e-commerce, het belang van klantdata en technologie en brengt vervolgens mogelijke kansen en rollen voor uitgeverijen in kaart.

  • - E-commercestrategieën in de praktijk

    Carolien Vader, contentstrateeg en bladenmaker, eigenaar van Bladendokter en The Big Story, analyseert de e-commerceproposities en customer journeys van diverse mediamerken waaronder die van het internationale Goop. Aan de hand van de praktijk van een aantal uiteenlopende mediamerken verkennen we verschillende e-commercestrategieën en zien hoe die worden toegepast.

  • - Pauze

  • - Keuze van een e-commerceplatform: de belangrijkste overwegingen

    Het kiezen van een nieuwe e-commerceoplossing kan een lastige opgave zijn. Zonder voorafgaande ervaring in het managen van een online winkel kun je tussen de bomen van alle functies, platformen en technische eisen het bos niet meer zien. Hoe weet je precies hoe je wat moet wegen en wat de afbreukrisico’s in je eigen organisatie kunnen zijn bij het succesvol opbouwen van je nieuwe webshop? Yannick Röling, e-commerce consultant bij Experius, geeft in zijn presentatie handvatten om de gap tussen ontwikkelaar en uitgever te overbruggen. Aan de hand van klantcases in uitgeverijen vergelijkt Yannick de belangrijkste factoren voor de juiste keuze voor een webshopplatform en implementatiepartner. Denk daarbij aan onderwerpen als Saas of on premise, doorlooptijd, benodigde tijd binnen de organisatie, contentcreatie, wel of geen integratie met ERP, gewenste functionaliteiten, design en strategie. Ook gaat hij in op de verschillen tussen een B2B- en een B2C-webshop.

  • - E-commerce bij TMG

    Ernst Keyzer, managing director TMG Digital, deelt zijn inzichten, ontwikkelingen en ervaringen met e-commerce bij TMG. Hij zal daarbij o.a. ingaan op de relatie tussen de verschillende platforms, media en kanalen. Ook de toenemende inzet van data en content in de klantreis wordt door Ernst uitgelicht.

  • - Afsluiting en borrel