E-commerce

veel meer dan een webshop

Een boek (video/artikel/podcast etc.) over Yehudi Menuhin? Wilt u daar een viool bij?

E-commerce is voor veel uitgevers een beloftevol onderdeel van de portfolio. Veelal gestart met een webshop zijn er onder invloed van de technologie, inmiddels veel meer mogelijkheden om e-commerce een boost te geven.

Denk aan cross- en upsell, aan packaging, aan vraaggedreven marcom, content en aanbod. Verbetering van de user experience geeft een significante impuls aan de conversieratio. Het aanbod van goede plug-and-play shops groeit, waardoor uitgevers hun e-commerce met succes uit kunnen bouwen, al dan niet via partnering. Klantdata bieden meer ‘actionable insights’ dan ooit maar dan moet je als uitgever nu wel aan de slag voordat je doelgroepen zich alleen nog maar wenden tot de e-commerce-only-platformen.

Mede aan de hand van twee uitgeefcases exploreren we in deze bijeenkomst:

  • de belangrijkste trends in e-commerce;
  • versterking van e-commerceproposities;
  • optimalisatie van kanaalkeuze;
  • het slechten van organisatorische hobbels.

Download het volledige programma

Sprekers

  • Nineke van Dalen

    Nineke van Dalen

    Directeur
    NUV Academy
  • Axel Groothuis

    Axel Groothuis

    Partner
    Magnus Red
  • Ernst Keyzer

    Ernst Keyzer

    Managing director
    TMG Digital
  • Lieneke Roos

    Lieneke Roos

    Cross media manager vakantie en vrije tijd
    ANWB
  • Jeroen Weijs

    Jeroen Weijs

    Sales director
    Coloured Monkeys

Programma

  • - Ontvangst en deelnemersregistratie

  • - Welkom

    Door middagvoorzitter Nineke van Dalen, directeur NUV Academy

  • - Trends en ontwikkelingen in e-commerce

    Axel Groothuis, partner bij Magnus Red, schetst de trends en ontwikkelingen rondom e-commerce op basis van o.a. onderzoek van Shopping Tomorrow en zijn studiereizen naar Silicon Valley en China. Axel gaat in op de consument van de toekomst, mobiele e-commerce, het belang van klantdata en technologie en brengt vervolgens mogelijke kansen en rollen voor uitgeverijen in kaart.

  • - Content als aanjager voor e-commerce bij de ANWB

    Lieneke Roos, cross media manager vakantie en vrije tijd, laat aan de hand van diverse voorbeelden zien hoe de ANWB content inzet voor online cross- en upsell van vakantie- en reisproducten en diensten. Ze neemt ons mee op de ontdekkingsreis die de ANWB in dit kader zelf heeft doorgemaakt en welke toekomstige mogelijkheden zich aftekenen. Hoe ziet de klantreis eruit, wat zijn de lessons learned, do’s en don’ts en hoe werkt instant e-verkoop?   Verschillende typen producten en kanalen in de vakantiemarkt en de rol van social media passeren de revue. Ook deelt Lieneke haar inzichten in en ervaringen met de optimalisatie van de relatie tussen redactie en conversie/commerce/sales.

  • - Pauze

  • - Keuze van een e-commerceplatform: de belangrijkste overwegingen

    Het kiezen van een nieuwe e-commerceoplossing kan een lastige opgave zijn. Zonder voorafgaande ervaring in het managen van een online winkel kun je tussen de bomen van alle functies, platformen en technische eisen het bos niet meer zien. Hoe weet je precies wat hoe je wat moet wegen en wat niet ter zake doet bij het succesvol opbouwen van je nieuwe webshop? Jeroen Weijs, sales director bij Coloured Monkeys, geeft in zijn presentatie handvatten om de gap tussen ontwikkelaar en uitgever te overbruggen. Aan de hand van klantcases in uitgeverijen vergelijkt Jeroen de belangrijkste factoren voor de juiste keuze voor een webshopontwikkelaar. Denk daarbij aan issues als routing, navigatie, cross- en upsell, logistiek, retourenbehandeling, klantdata en lead time, kanaaldifferentiatie, investeringen etc.

  • - E-commerce bij TMG

    Ernst Keyzer, managing director TMG Digital, deelt zijn inzichten, ontwikkelingen en ervaringen met e-commerce bij TMG. Hij zal daarbij o.a. ingaan op de relatie tussen de verschillende platforms, media en kanalen. Ook de toenemende inzet van data en content in de klantreis wordt door Ernst uitgelicht.

  • - Afsluiting en borrel