De relatie-economie

Businesssucess door boeien en binden van klanten

In het digitale tijdperk wordt het businesssucces bepaald door de mate waarin mediabedrijven in staat zijn klanten te boeien en binden. Data, klantbelevingstechnieken en marketing automation bieden daartoe steeds betere mogelijkheden.

In deze bijeenkomst kijken we naar het ongelofelijke succes en de ultieme inzet van marketing automation in de Nederlandse Dance Industry. Daarna laten we ons inspireren door een voorbeeld wat dichter bij huis in onze eigen uitgeefindustrie over de inzet van social media in de klantpropositie. Vervolgens vertelt een van de auteurs van De relatie-economie hoe zij bij NRC data en empathie wisten in te zetten om een daling van abonnees om te zetten in structurele groei. Tot slot gaan de deelnemers in een workshop aan de slag met service design zodat ze terug naar hun eigen bedrijf kunnen met een tool om de customer experience fundamenteel te verbeteren.

Na deze bijeenkomst begrijp je waar marketing automation uitgeefmedia kan brengen, heb je een beeld hoe je je bedrijfsvoering kunt verrijken met klantinzichten en heb je concreet geleerd hoe je een klantproces kunt analyseren op basis van de diepere beweegredenen van je klanten.

Download het volledige programma

Sprekers

  • Nineke van Dalen

    Nineke van Dalen

    Directeur
    NUV Academy
  • Denis Doeland

    Denis Doeland

    Eigenaar
    DDMCA
  • Xavier van Leeuwe

    Xavier van Leeuwe

    Director of Marketing and Data
    NRC Media
  • Martin Voigt

    Martin Voigt

    ‎Marketing Manager Benelux (en coördinator Renew the Book)
    LexisNexis

Programma

  • - Deelnemersregistratie en ontvangst met een broodje

  • - Welkom

    Door middagvoorzitter Nineke van Dalen, directeur NUV Academy

  • - Inspiratiesessie: Groei op basis van de fanbase: succes en toekomst van de Nederlandse Dance Industry

    In deze presentatie laten we ons inspireren door de extreem succesvolle Nederlandse Dance Industry door Denis Doeland, eigenaar DDMCA.

    De ontwikkeling en het digitale toekomstperspectief van de Dance Industry bieden verrassende inzichten in de inzet van hedendaagse en toekomstige technieken. Volledig geautomatiseerde communicatie is de weg die ingeslagen moet worden. Alleen artiesten, en festivalorganisatoren, die de relatie met hun fans digitaal optimaliseren, hebben op termijn kans om te overleven. In de digitale cultuur is de relatie met de dj’s of klantorganisaties de belangrijkste (economische) waarde. De relatie met de klant is immers de enige levenslijn van het businessmodel van een organisatie. Fans en klanten zijn always connected en beter in staat zelf onderscheid en bewuste keuzes te maken. Ze eisen transparantie. Voor hen staat de relatie met de artiest of het festival voorop. Het ‘content = relatie = informatie’-principe is de basis van de waardepropositie van het businessmodel van de muziek- en entertainmentindustrie.

  • - Meerwaarde uit social media voor marketing, fanbase of community

    Door Martin Voigt, ‎Marketing Manager Benelux LexisNexis en coördinator Renew the Book

    ‘Ken uw klant’ wordt al jaren geroepen, maar is nu echt mogelijk. Martin schetst de mogelijkheden van het real time 24/7 monitoren van open data uit social media. Hij maakt duidelijk hoe de inzet van social media data de effectiviteit, accountability en mediawaarde van je content-, pr- en marketinginspanningen kan verhogen. Niet alleen voor je eigen portfolio maar ook voor die van je adverteerders en commerciële partners. Hij laat zien hoe een social media dashboard eruitziet en welke open-relatiedata beschikbaar zijn. Social data op zich zegt weinig: hoe maak je social media data relevant en zorg je dat die toegevoegde waarde én omzet levert voor je uitgeverij?

  • - Pauze

  • - De relatiestrategie van NRC Media

    Door Xavier van Leeuwe, Director of Marketing and Data bij NRC Media & ‎auteur van het boek De relatie-economie Dat goed gebruik van data een bedrijf veel kan opleveren is duidelijk, en dat we de klant centraal stellen zal geen uitgever ontkennen. Maar doen we dat ook écht? Hoe kun je je klanten beter begrijpen en dat omzetten in concrete verbeteringen van je producten en je service? In deze presentatie krijgen we inzicht in het proces hoe klantdata kan worden gekoppeld aan klantbeleving om vervolgens de klantbeleving als vertrekpunt te nemen voor je relatiemarketing. En hoe je dat vervolgens kunt vertalen in omzetgroei voor je uitgeverij.

  • - Van klantdata tot klantbeleving: een workshop service design

    Door Xavier van Leeuwe

    Werkelijk succesvol relaties ontwikkelen met klanten vereist inlevingsvermogen van alle stakeholders in de organisatie. In deze workshop ontdek je hoe je de klantervaring beter kunt analyseren. De deelnemers gaan aan de slag met service design en ontwerpen en verbeteren een concrete customer journey. Zo ervaren ze hoe service design in de eigen organisatie kan worden ingezet om de klantrelatie te optimaliseren.

  • - Vragen en paneldiscussie

  • - Napraten met een hapje en drankje