Business uit data

Artificiële intelligentie

Business uit data – Artificiële intelligentie

Artificiële intelligentie (AI) en machine learning technieken zijn anno 2017 geen toekomstmuziek meer. Deze nieuwe technieken kunnen uitgeefmedia helpen om zich in de vloedgolf aan content te onderscheiden en hun business te versterken.

Na deze bijeenkomst:

  • ken je de basics en weet je wat onder AI, machine learning en deep learning wordt verstaan;
  • ben je bekend met de belangrijkste platformen en ken je enkele laagdrempelige tools waarmee je zelf kunt experimenteren met AI;
  • heb je voorbeelden en praktische toepassingen gezien van hoe uitgeverijen AI kunnen gebruiken;
  • heb je van vakgenoten gehoord welke ervaringen zij along the way hebben opgedaan;
  • beschik je over aanknopingspunten voor verdere verkenning van ideeën en mogelijkheden voor je eigen uitgeefpraktijk.

Sprekers

  • Jasper Baggerman

    Jasper Baggerman

    Senior adviseur Digitalisering & Innovatie
    NUV
  • Bart Fussel

    Bart Fussel

    Co-founder
    aFrogleap
  • Eefke Smit

    Eefke Smit

    Director of Standards and Technology
    STM
  • Bob Schijvenaars

    Bob Schijvenaars

    Director Search and Data Science, Research Products
    Elsevier
  • Victor Bergen Henegouwen

    Victor Bergen Henegouwen

    Business Developer
    Bookarang
  • Josja Zijlstra

    Josja Zijlstra

    Directeur
    Nieuw Amsterdam
  • Erik van Heeswijk

    Erik van Heeswijk

    CEO
    CleverLions

Programma

  • - Registratie en ontvangst

  • - Welkom

    Door moderator Jasper Baggerman, Senior Adviseur Digitalisering & Innovatie NUV

  • - Inleiding: Artificiële Intelligentie geframed

    Door Bart Fussel, co-founder van aFrogleap, een product innovation agency uit Amsterdam

    Er komt een nieuw tijdperk op ons af, het (kunstmatige) intelligentie tijdperk. Bart neemt je mee naar de toekomst en de impact die AI op jou en je bedrijf gaat hebben. Je loopt weg met een beeld van wat AI is, wat onderliggende begrippen als deep learning en machine learning nou eigenlijk betekenen. Wat er gaat veranderen aan ons werk en hoe je daar het beste mee kan omgaan. Aan de hand van praktische en nu al toegepaste voorbeelden laat hij zien wat een toekomst met AI gaat betekenen.

  • - Tech Trends 2021: Trust en Integrity in de wetenschappelijke uitgeverij

    Door Eefke Smit, Director of Standards and Technology bij STM

    Eefke schetst welke Tech Trends de toekomstige (wetenschappelijke) informatieketen gaan bepalen en hoe AI en machine learning zowel kans als bedreiging vormen voor betrouwbare en onafhankelijke wetenschappelijke content.

  • - Pauze

  • - Een Facebook voor de wetenschappelijke wereld?

    Door Bob Schijvenaars, Director Search and Data Science, Research Products bij Elsevier

    Bob illustreert hoe Data Science door Elsevier wordt ingezet voor gepersonaliseerde diensten die veel verder gaan dan het publiceren van artikelen. Op basis van een scala aan signalen van content en gebruikersgedrag ontwikkelt Elsevier onder andere een Facebook voor de internationale wetenschappelijke wereld. Machine learning, natural language processing, entity resolution, en nog meer: van leverancier van content naar leverancier van diensten!

  • - BOOKARANG: een nieuwe manier van zoeken, vinden en ontdekken

    Door Victor Bergen Henegouwen, Business Developer bij Bookarang, m.m.v. Josja Zijlstra, directeur van Nieuw Amsterdam

    Bookarang werd in 2015 onderscheiden als winnaar van het start-up programma Renew the Book en ontving in 2017 een subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Bookarang zet AI in om boeken inhoudelijk te analyseren en te koppelen aan de persoonlijke voorkeuren van de lezer en wordt gebruikt door online en offline boekwinkels en bibliotheken. Bookarang werkt samen met vrijwel alle (literaire) uitgeverijen, maar is ook zeker inspirerend voor uitgevers van kranten en magazines. Tot slot van de presentatie zal Josja als uitgever op deze innovatie reageren.

  • - Een TomTom voor de mediabranche: Data voor verhalenvertellers

    Door Erik van Heeswijk, CEO van CleverLions

    CleverLions brengt met de innovatieve oplossing SmartOcto de algoritmes naar de wereld van omroepen, tijdschriften en kranten. Kunnen we uitrekenen waar verhalen het beste gedistribueerd kunnen worden? Waar ze de beste engagement opleveren? CleverLions werkt vanuit de visie dat tools en berekeningen niet genoeg zijn, er is een cultuuromslag noodzakelijk. Erik geeft herkenbare en verrassende voorbeelden uit de praktijk.

  • - Vragen en paneldiscussie

  • - Napraten met een hapje en drankje